در این تحقیق پس از تعریف مفهومی اضطراب به بررسی دیدگاههای نظری درباره اضطراب می پردازیم.پس از آن دیدگاههای نظری دربارة روانشناختی اضطراب تشریح می شوند و در آخر سن بروز و شیوع اختلال اضطراب و بحران اضطراب در نوجوانی بررسی می شوند.
تعداد صفحات | 39 |
حجم | 242 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
اضطراب عموما یک انتظار به ستوه درآورده است به منزله چیزی است که ممکن است در تنشی گسترده و اغلب بینام اتفاق افتد. این حالت که به شکل احساس در فرد پدید میآید ممکن است به یک تهدید عینی (اضطرابآور یا تهدید مستقیم و غیرمستقیم نیز وابسته باشد. (لافون ، 1992).
اضطراب به منزله حالت هیجانی توأم با هشیاری مستقیم نسبت به بیمعنایی و نابساواتی جهانی است که در آن زندگی میکنیم. (ربر ، 1985).نگرانی پیشاپیش نسبت به خطرها یا بدبختیهای آینده توأم با احساس بیلذتی یا نشانههای بدنی تنش، منبع خطر پیشبینی شده میتواند درونی یا بیرونی باشد. (راهنمای تشخیصی آماری انجمن بیماری های روانی نسخه سوم، 1994).
در این تحقیق پس از تعریف مفهومی اضطراب به بررسی دیدگاههای نظری درباره اضطراب می پردازیم.پس از آن دیدگاههای نظری دربارة روانشناختی اضطراب تشریح می شوند و در آخر سن بروز و شیوع اختلال اضطراب و بحران اضطراب در نوجوانی بررسی می شوند.
فهرست مطالب
اضطراب 4
2-3-1. تعاریف اضطراب 6
2-3-2. دیدگاههای نظری درباره اضطراب 8
2-3-2-1. روانکاوی 8
2-3-2-2.نظریههای رفتاری 10
2-3-2-3. نظریههای انسانگرایی 10
2-3-2-4. نظریههای زیستشناختی 11
2-3-3. دیدگاههای نظری دربارة روانشناختی اضطراب 11
2-3-4. نظریههای اضطراب 12
2-3-4-1. زیگموند فروید 12
2-3-4-2. ملانیکلاین 13
2-3-4-3. آنا فروید 14
2-3-4-4. هارتمن، کریس و لومنشتاین 16
2-3-4-5. رنهاشپیتز 17
2-3-4-6. هری استاک سالیوان 18
2-3-4-7. جان بالبی 18
2-3-5. سن بروز و شیوع اختلال اضطراب 20
2-3-6. بحران اضطراب در نوجوانی 20
منابع 30