هدف از این پژوهش بررسی ضرورت شناخت نیازها و تئوری های نیاز در انگیزش می باشد
تعداد صفحات | 50 |
حجم | 88 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
اگر کارمندان یک سازمان را از تأمین نیازهای آنان محروم نمائیم با واکنش روانی کارکنان مواجه خواهیم شد. عدم ارضاء نیازها موجب می شود کارمند مربوطه دچار مریضی روانی شود.به همین جهت نمیتوان خصومت کارمندان با مدیران، بیتفاوتی آنان نسبت به وظایف محوله و یا قبول نکردن مسئولیت در سازمان را به علت طبیعت بشر نسبت داد بلکه این حالات نتیجه و عکسالعمل برآورده نشدن احتیاجات آنان است.
اگر مدیران یک بعدی بیندیشند یعنی فقط به برآورده کردن احتیاجات جسمی کارمندان توجه کنند و دیگر احتیاجات را نادیده انگارند، عملاً باعث خواهند شد که انگیزه ی کار در کارمندان از بین برود.اگر مدیران توانایی لازم برای آگاهی از نیازهای بارز و مسلط هر یک از کارکنان تحت نظارت خود را داشته باشند، بهتر می توانند این نیازها را ارضاء کنند.
بعنوان مثال اگر یک کارمند خاص مردم را دوست دارد، نیاز به دوست داشتن و مورد علاقهی دیگران واقع شدن را دارد و نیاز او برای پیوستگی با دیگران شدید است، در این صورت، نباید او را در جایی قرار دهیم که ناگزیر است به تنهایی به انجام وظایف شغلی بپردازد. بنابراین شناخت نیازها برای مدیریت در جهت بکارگیری صحیح از منابع انسانی یک ضرورت حتمی می باشد (ساعتچی 1377، 35).
1. سلسله مراتب نیازهای مازلو
مازلو معتقد بود نیازهای انسان به ترتیب اهمیت طبقهبندی میشوند و ابتداییترین آنها در پایینترین پله سلسله مراتب قرار دارند. سه گروه از نیازهای مرتبه پایین، را که برای ایجاد راحتی در ابتدا باید ارضا شوند نیازهای محرومیت مینامند. دو گروه بالای سلسله مراتب را به دلیل اینکه بر رشد و پیشرفت انسان¬ها تأکید دارند، نیازهای رشد می نامند.ابتداییترین نیازها در این سلسله مراتب، نیازهای زیستی با فیزیولوژیکی هستند.
فهرست مطالب
بخش: انگیزش 2
2-2- تعریف انگیزش 2
2-2-1 انگیزش و رفتار 4
2-2-2 تأثیر انگیزه 5
2-2-3 نیاز و انگیزش 5
2-2-4 نیازهای ناخودآگاه 6
2-2-5 ابعاد انگیزش 6
2-2-6 تأثیر انگیزه بر عملکرد 7
2-2-7 نگرشی اسلامی به بحث انگیزش 7
2-2-7-1 انسان بر سر دو راهی 7
2-2-7-2 رابطهی انگیزش و خیر و شر 8
2-2-7-3 نیازهای مادی 8
2-2-7-4 جاذبههای معنوی 9
2-2-8 کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان 10
2-2-9 نقش انگیزش در سازمانها 11
2-2-10 ضرورت شناخت نیازها 13
2-2-11 تعریف نیاز 14
2-2-12 مشخصات نیازها 14
2-2-13 مدیر مسلمان و انگیزشها 15
2-2-14 اسلام و انگیزش برای تأمین نیازمندیها 16
2-2-15 تئوریهای نیاز در انگیزش 17
2-2-15-1 سلسله مراتب نیازهای مازلو 17
2-2-15-2 نظریه ERG آلدرفر 19
2-2-15-3 نظریهی دو عاملی هرزبرگ 19
انگیزندهها:
2-2-15-4 نظریه نیازهای سه گانه 20
2-2-15-5 ترکیب دیدگاههای مختلف نیاز 21
2-2-15-6 نظریهی انتظار و احتمال 21
2-2-15-7 نظریه برابری 22
2-2-15-8 نظریه X و نظریه Y 23
2-2-15-9 نظریه هدفگذاری 24
2-2-15-10 نظریه اسناد 25
2-2-15-11 تئوری z اوچی 25
2-2-15-12 نظریه تقویت 26
2-2-16 از مفاهیم انگیزش چگونه در سازمانها استفاده میشود؟ 29
2-2-16-1 استفاده از انگیزندهها 29
2-3-2 بررسی تحقیقات انجام شده در مورد انگیزش 31
2-3-2-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور 31
2-3-2-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 35
2-4- چهارچوب نظری تحقیق 37
2-5- مدل مفهومی تحقیق 39
منابع و مآخذ 42
فهرست منابع فارسی 42
فهرست منابع انگلیسی 48