هدف از این تحقیق بررسی مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی می باشد
تعداد صفحات | 54 |
حجم | 88 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
در این نوشتار ضمن توصیف مفاهیم مدیریت استراتژیک به شرح رویکردهای مختلف آن با تمرکز بر رویکردهای SWOT و مبتنی بر منابع پرداخته و مطالبی در مورد مزیت رقابتی بیان می گردد.در این تحقیق مفهوم مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
همچنین رویکردهای مختلف تدوین استراتژی بررسی گردد. اگرچه اکثر رویکردها بنا به زمان و مکان استفاده از مزایا و قابلیت های مهمی برخوردار می باشند، اما هریک دارای معایب و محدودیت هایی نیز هستند. در این پژوهش به دنبال ارائه ی یک مدل کارای تدوین استراتژی هستیم که در مقایسه با رویکردهای مذکور (به ویژه تحلیل SWOT و رویکرد مبتنی بر منابع) دارای مزایای بیشتر و محدودیت-های کمتری باشد.
فهرست مطالب
1-1 مقدمه 2
1-2 مدیریت استراتژیک 4
1-3 رویکردهای تدوین استراتژی 7
1-3-1 تئوری سازمان صنعتی 10
1-3-2 رویکرد مبتنی بر سناریو 11
1-3-3 نگرش جبرگرایی محیطی 12
1-3-4 نگرش اعمال قدرت 12
1-3-5 نظریه اقتصادی چامبرلین 13
1-3-6 نظریه اقتضایی 13
1-3-7 رویکرد تدوین استراتژی مبتنی بر ذینفعان 14
1-3-8 تجزیه و تحلیل SWOT 15
1-3-9 رویکرد مبتنی بر منابع 23
1-4 مزیتهای رقابتی 35
1-4-1 مزیت رقابتی پایدار 38
1-4-2 چارچوب VRIO 44
1-4-3 تعیین وضعیت رقابتی منابع توسط چارچوب VRIO 47
1-5 جمعبندی 49
مراجع 50