دانلود مبانی نظری مدیریت استراتژیک بصورت کامل و جامع با رفرنس دهی استاندارد و قابلیت ویرایش در قالب 42 صفحه ورد
تعداد صفحات | 42 |
حجم | 122 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
مدیریت استراتژیک عبارتست از : "تصمیمات و فعالیت-های یکپارچه شده در جهت تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی های مؤثر"[1]. مدیریت استراتژیک به سازمان این امکان را میدهد که به شیوهای خلاق و نوآور عمل کند و برای شکل دادن به آیندة خود به صورت انفعالی عمل ننماید.
این شیوه برنامه ریزی باعث میشود که سازمان دارای ابتکار عمل بوده و فعالیت هایش به گونهای درآیدکه به صورتی مبتکرانه و پیش گامانه در صنعت مربوطه اعمال نفوذکند (نه اینکه تنها در برابرکنشها واکنش نشان دهد) و بدین گونه سرنوشت خود را رقم زده وآینده را تحت کنترل خود درآورد .
از نگاه کلی، منفعت اصلی مدیریت استراتژیک، کمک به سازمان برای انتخاب راه ها یا گزینههای استراتژیک از طریق روش های منظمتر، معقولتر و منطقیتر می باشد. بدین گونه سازمان می تواند استراتژی های بهتری را تدوین نماید.یکی از هدف های اصلی مدیریت استراتژیک، ایجاد تفاهم و تعهد هرچه بیشتر مدیران و کارکنان میباشد. به باور بعضی از استراتژیست ها مسئله تفاهم از مهمترین منافع مدیریت استراتژیک است و حتی در مواردی تعهد پس ازآن قرار می گیرد[2].
سازمان ها با پی بردن به این واقعیت که برنامه ریزی باید با مشارکت کارکنان و مدیران سطوح پائینتر انجام شود، میکوشند فرآیند مدیریت استراتژیک را هرچه بیشتر غیرمتمرکز نمایند. در سازمان هایی که مدیریت بر پایه برنامه ریزی استراتژیک عمل می کند، برنامهریزی غیرمتمرکز بوسیله مدیران صف، جایگزین برنامهریزی متمرکز بوسیله مدیران ستادی شده است. فرآیند مزبور مبتنی بر فعالیت هایی است که در زمینه یادگیری، کمک کردن، آموزش دادن و حمایت نمودن انجام میشود و تنها درچارچوب یا قالب کاغذ بازیهایی نیست که بین مدیران ارشد اجرایی انجام میگیرد .
فهرست مطالب
2-1 مقدمه 6
2-2 مدیریت استراتژیک 7
2-3 رویکردهای تدوین استراتژی 10
2-3-1 تئوری سازمان صنعتی 12
2-3-2 رویکرد مبتنی بر سناریو 12
2-3-3 نگرش جبرگرایی محیطی 13
2-3-4 نگرش اعمال قدرت 13
2-3-5 نظریه اقتصادی چامبرلین 13
2-3-6 نظریه اقتضایی 13
2-3-7 رویکرد تدوین استراتژی مبتنی بر ذینفعان 14
2-3-8 تجزیه و تحلیل SWOT 15
2-3-9 رویکرد مبتنی بر منابع 19
مراجع
فهرست اشکال
شکل 2-1 : ماتریس SWOT 17
شکل2-2 : زنجیره ارزش پورتر 25
شکل 2-3 : چارچوب 7S 25
شکل 2-4 : مدل گرانت به صورت خلاصه شده 26
شکل 2-5 : مدل هانت و مورگان 27