دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 60 |
حجم | 208 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توانایی فراشناختی به شناخت دانش آموز درباره یادگیری به وسیله ی خودش اشاره دارد(پانائورا و همکاران، 2003). الگوی یادگیری و پردازش اطلاعات واینشتاین و مایر (1986) فرایند یادگیری را مشتمل بر سه محور شناخت، فراشناخت و منابع مدیریت و نظارت می داند. اجزای فراشناختی این الگو مشتمل بر راهبردهایی است که به فراگیرنده کمک می کند تا شناخت خود را هدایت، نظارت و مهار نماید. مدیریت تلاش و زمان در این مقوله قرار می گیرد.
اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره ی فرایندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یاد گیری گفته می شود. فراشناخت روش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او و یا دانستن درباره ی دانستن است. فراشناخت، نقشی اساسی در یادگیری موفقیت آمیز ایفا می کند و هرچه توانایی های شناختی فراگیر بالاتر باشد، فرآیند یادگیری موفقیت آمیزتر خواهد بود.
به عبارتی فراگیر باید در یادگیری خود نقش فعالی ایفا کند و یاد بگیرد که یادگیری خود را ارزیابی کند و اگر راهبردهای یادگیری اش موفق نبود، از راهبردهای جدید استفاده کند(صادقی و محتشمی، 1389). هدف اساسی آموزش فراشناختی، خودکنترلی و خودآموزی است تا فراگیران ، یادگیرندگان مستقلی شوند که بتوانند فرآیندهای شناختی و یادگیری شان را در جهت اهداف تعیین شده خود، هدایت، نظارت و اصلاح کنند(فلاول ، 1988).
فهرست مظالب
فراشناخت 11
مفهوم فراشناخت 12
مولفههای فراشناخت 17
راهبردهای فراشناختی 23
کمک به رشد توانایی های فراشناختی 27
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی 28
رابطه شناخت و فراشناخت 29
روابط بین اجزاء فراشناخت 30
اهمیت توانایی فراشناختی 31
2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 47
منابع: 49