دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 60 |
حجم | 208 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فراشناخت هر گونه دانش و فعالیت شناختی که موضوع آن هر جنبهای از اقدامات شناختی و تنظیم آن است، تعریف شده است. گمان میرود که توانایی فراشناختی نقش مهمی در انواع فعالیتهای شناختی، از جمله رد و بدل کردن اطلاعات به صورت کلامی، ترغیب کلامی، درک و مفهوم مطالب، خواندن، نوشتن، توجه، ادراک، حافظه، فراگیری زبان، حل مسأله، شناخت اجتماعی و اشکال مختلف خودآموزی و کنترل خود بازی میکند.
فراشناخت با مفاهیم وابسته (برای مثال فرآیندهای اجرایی ) نیز در میدانهای روانشناسی شناختی، رشد شخصیت، پیریشناسی، و تعلیم و تربیت و نیز رشد شناختی کودک به کار گرفته شده است. امروزه فراشناخت و وابستگان مفهومی آن در روانشناسی و تعلیم و تربیت بسیار مطرح هستند (فلاول، ترجمه ماهر، 1377).
فراشناخت، آن چنان که روانشناسان مطرح کردهاند، دانش درباره فعالیتهای تفکر و یادگیری و کنترل آنها(فلاول، 1988) یا بررسی دانش فرد، فرآیندهای شناختی، تولیدات، یا آنچه بدان مربوط است، میباشد(مارزانو ، به نقل از شعبانی، 1382).فراشناخت عبارت است از هر گونه دانش یا فعالیت شناختی که یک موضوع شناختی را در بر میگیرد و یا یک فعالیت شناختی را نظم میدهد، فراشناخت مربوط میشود به دانش مردم، در مورد ماهیت مردم به عنوان یک نظام شناختی و نیز دانش در مورد ماهیت تکالیف شناختی متفاوت(فلاول، 1998).
فهرست مظالب
فراشناخت 11
مفهوم فراشناخت 12
مولفههای فراشناخت 17
راهبردهای فراشناختی 23
کمک به رشد توانایی های فراشناختی 27
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی 28
رابطه شناخت و فراشناخت 29
روابط بین اجزاء فراشناخت 30
اهمیت توانایی فراشناختی 31
2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 47
منابع: 49