هدف از این تحقیق بررسی نظریه ها و مدل های هوش معنوی می باشد
تعداد صفحات | 42 |
حجم | 91 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
کینک (2008) هوش معنوی راچنین تعریف می کند:"مجموعهای از ظرفیتهایی است که در وحدت، یکپارچگی و کاربرد انطباقی جنبههای غیرمادی و مافوق هستی فرد و رسیدن به نتایجی از قبیل اندیشه وجودی عمیق، بهبود معنا، شناخت خویشتن برتر و توسعه سطوح معنوی شرکت دارند"(به نقل از عبدالله زاده و همکاران،1388ص29).
به اعتقاد آمرام و درایر (2007) هوش معنوی مجموعه ای از توانایی هاست که افراد برای ارتقای عملکرد روزمره زندگی و بهزیستی خود از آن استفاده می کنند(سوان چین و همکاران، 2011؛ نقل از باعزت و شریف زاده، 1391).
گاردنر (1993) نظریه چندگانه هوش را به عنوان چالشی مستقیم در برابر آنچه وی دیدگاه کلاسیک هوش مینامند، ایجاد کرد. او تحت تأثیر نقشهای مختلف افراد بزرگسال در فرهنگهای مختلف قرار گرفت. این نقشها بر اساس مهارتها و توا ناییهایی مختلف که برای عمل کردن موفق در این فرهنگها اهمیت زیادی دارد و مشاهداتش او را به این نتیجه رهنمود کرد که تنها یک توانایی زیربنایی به نام عامل q وجود ندارد، بلکه تعدادی هوش وجود دارد که باهم فعالیت میکنند.
گاردنر هوش را اینگونه تعریف کرد:"توانایی حل مسائل یا انجام اعمال روزمره که پیامد زندگی در یک مجموعه فرهنگی یا اجتماعی خاص است"(اسمیت و دیگران،2003؛ مترجم ساعتچی،1385؛ نقل از هاشمی، 1389).
فهرست مطالب
2-2- هوش معنوی : 1
2-2-1مبانی نظری هوش معنوی 3
نظریه هوش اندرسون 4
نظریه بوم شناختی سی یز: 4
ویژگی های هوش معنوی از نظرسانتوس 10
ویژگی های هوش معنوی از نظر سیسک و تورنس 11
مدل هوش معنوی از نظر زوهار و مارشال 12
الگوی چهار عاملی هوش معنوی از دیدگاه دیوید بیکینیگ 14
مقایسه هوش معنوی با هوش های دیگر 18
ارثی بودن معنویت 21
2-4-پیشینه پژوهش هوش معنوی 22
پیشینه پژوهش هوش معنوی در داخل از کشور 27
پیشینه پژوهش هوش معنوی در خارج از کشور 27
منابع 29
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 58 |
حجم | 347 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
انگیزش تحصیلی عبارت است از گرایش همه جانبه، ارزیابی عملکرد خود با توجه به عالیترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است(باقری،1371). انگیزش در واقع موتور حرکت هر فردی است و محققان یکی از دلایل افت تحصیلی را نداشتن انگیزش تحصیلی میدانند(بیابانگرد،1375).
دانشآموزان دارای انگیزش تحصیلی بالا به تکالیفی روی میآورند که درجه دشواری آن در حد متوسط باشد. دانشآموزان دارای انگیزش تحصیلی پایین به سوی تکالیف نیمه دشوار روی میآورند، اما در تمایل به نزدیک شدن به آنها چندان مصمم نیستند. کسانی که دارای ترس شدید از شکست هستند، یا به سوی تکالیف بسیار آسان که احتمال موفقیت در آنها زیاد است، یا به تکالیف بسیار دشوار که بتوانند از دشواری آنها به عنوان بهانهای برای عدم موفقیت استفاده کرده، روی میآورند (بیابانگرد،1375).
پایین بودن سطح انگیزش یادگیرندگان یکی از مهمترین علل کاهش افت تحصیلی آنان به شمار میرود. آلبرت انیشتین مهمترین انگیزه برای انجام کارکردن در مدرسه و زندگی را لذت از کار، لذت از نتیجه و درک ارزشی آن برای اجتماع میداند(زهرا کار،1380).
انگیزش دانشآموزان در کلاس درس بیانگر آن است که چرا دانشآموزان به شیوه خاصی رفتار میکنند؟ اگر دانشآموزان تکالیف خود را انجام نمیدهند، ممکن است به این دلیل باشد که فاقد انگیزش کافی باشند. در مقابل اگر دانشآموزان در انجام تکالیف خود پشتکار به خرج دهند و سعی کنند بر موانع غلبه کنند، احتمالا دارای انگیزش هستند(بیابانگرد،1384).
فهرست مطالب
مقدمه 4
2-1- انگیزش تحصیلی 5
2-1-1- مبانی نظری انگیزش 7
نظریه سایق 7
نظریه شرطی 9
نظریه شناختی 9
نظریه توازن 10
نظریه خودمختاری 11
- انگیزش درونی 12
شباهت بین مفاهیم انگیزشدرونی و خودمختاری با خودشکوفایی از دیدگاه مزلو: 13
- انگیزش بیرونی 14
- بی انگیزگی 15
نظریه فرایند مخالف 15
نظریه لذت جویی 16
دیدگاه زمینهای 16
2-1-2-مولفه های مرتبط با انگیزش تحصیلی 17
باورها 17
نگرش 18
خودپنداره 19
همسالان 22
آموزشگاه 23
عوامل فرهنگی_اجتماعی 25
تفاوتهای جنسیتی 26
منابع 34
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد ریاضی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 40 |
حجم | 193 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
عملکرد ریاضی به میزان یادگیری آموزشگاهی فرد در درس ریاضی به صورتی که توسط نمرات این درس سنجیده می شود اطلاق می گردد(حجازی، 1387). عملکرد ریاضی یعنی چگونگی بروز دانش ریاضی فرد در موقعیت های مختلف است که تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی واقع می شود.
عوامل درونی و عوامل بیرونی به ترتیب نقش بردارهای تسهیل کننده و بازدانده رفتار ریاضی را ایفا می کنند. در این میان هیجان ها به مثابه یک عامل درونی و مؤثر در ساختار شخصیتی هر فرد مورد بحث قرار می گیرند؛ با توجه به این که جداسازی مقوله شناخت از فرآیند های عاطفی موجب خلط در بازتابش دقیق تجربه انسانی می شود(کورنو ، 1991).
گالا و وود (2012) در بررسی خود با هدف مطالعه خودکارآمدی و رابطه آن با عملکرد ریاضی در دانش آموزان، عنوان کردند که عملکرد ریاضی تحت تاثیر متغیرهای زیادی قرار می گیرد. یکی از این متغیرها اضطراب دانش آموزان است که تا حدود زیادی عملکرد مطلوب را در آن ها کاهش می دهد.
بر این اساس مطالعه دیگر عوامل مرتبط می تواند در بروز این مشکل کمک کند. یکی از این متغیرها خودکارآمدی است که در این پژوهش بدان پرداخته شد. تعداد 139 دانش آموز برای شرکت در پژوهش در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که سطح پایین خودکارآمدی در دانش آموزان پیش بینی کننده عملکرد پایین ریاضیات در آن ها می باشد.
فهرست مطالب
2-1 مقدمه 9
تعریف ریاضیات 9
تعریف عملکرد ریاضی 10
عوامل موثر بر عملکرد ریاضی 10
تاثیر اضطراب بر عملکرد ریاضی 11
شیوه های آموزشی ریاضی 14
2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 28
منابع: 29
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق فراشناخت بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 60 |
حجم | 208 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فراشناخت هر گونه دانش و فعالیت شناختی که موضوع آن هر جنبهای از اقدامات شناختی و تنظیم آن است، تعریف شده است. گمان میرود که توانایی فراشناختی نقش مهمی در انواع فعالیتهای شناختی، از جمله رد و بدل کردن اطلاعات به صورت کلامی، ترغیب کلامی، درک و مفهوم مطالب، خواندن، نوشتن، توجه، ادراک، حافظه، فراگیری زبان، حل مسأله، شناخت اجتماعی و اشکال مختلف خودآموزی و کنترل خود بازی میکند.
فراشناخت با مفاهیم وابسته (برای مثال فرآیندهای اجرایی ) نیز در میدانهای روانشناسی شناختی، رشد شخصیت، پیریشناسی، و تعلیم و تربیت و نیز رشد شناختی کودک به کار گرفته شده است. امروزه فراشناخت و وابستگان مفهومی آن در روانشناسی و تعلیم و تربیت بسیار مطرح هستند (فلاول، ترجمه ماهر، 1377).
فراشناخت، آن چنان که روانشناسان مطرح کردهاند، دانش درباره فعالیتهای تفکر و یادگیری و کنترل آنها(فلاول، 1988) یا بررسی دانش فرد، فرآیندهای شناختی، تولیدات، یا آنچه بدان مربوط است، میباشد(مارزانو ، به نقل از شعبانی، 1382).فراشناخت عبارت است از هر گونه دانش یا فعالیت شناختی که یک موضوع شناختی را در بر میگیرد و یا یک فعالیت شناختی را نظم میدهد، فراشناخت مربوط میشود به دانش مردم، در مورد ماهیت مردم به عنوان یک نظام شناختی و نیز دانش در مورد ماهیت تکالیف شناختی متفاوت(فلاول، 1998).
فهرست مظالب
فراشناخت 11
مفهوم فراشناخت 12
مولفههای فراشناخت 17
راهبردهای فراشناختی 23
کمک به رشد توانایی های فراشناختی 27
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی 28
رابطه شناخت و فراشناخت 29
روابط بین اجزاء فراشناخت 30
اهمیت توانایی فراشناختی 31
2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 47
منابع: 49
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق توانایی فراشناختی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 60 |
حجم | 208 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توانایی فراشناختی به شناخت دانش آموز درباره یادگیری به وسیله ی خودش اشاره دارد(پانائورا و همکاران، 2003). الگوی یادگیری و پردازش اطلاعات واینشتاین و مایر (1986) فرایند یادگیری را مشتمل بر سه محور شناخت، فراشناخت و منابع مدیریت و نظارت می داند. اجزای فراشناختی این الگو مشتمل بر راهبردهایی است که به فراگیرنده کمک می کند تا شناخت خود را هدایت، نظارت و مهار نماید. مدیریت تلاش و زمان در این مقوله قرار می گیرد.
اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره ی فرایندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آن ها برای رسیدن به هدف های یاد گیری گفته می شود. فراشناخت روش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود او و یا دانستن درباره ی دانستن است. فراشناخت، نقشی اساسی در یادگیری موفقیت آمیز ایفا می کند و هرچه توانایی های شناختی فراگیر بالاتر باشد، فرآیند یادگیری موفقیت آمیزتر خواهد بود.
به عبارتی فراگیر باید در یادگیری خود نقش فعالی ایفا کند و یاد بگیرد که یادگیری خود را ارزیابی کند و اگر راهبردهای یادگیری اش موفق نبود، از راهبردهای جدید استفاده کند(صادقی و محتشمی، 1389). هدف اساسی آموزش فراشناختی، خودکنترلی و خودآموزی است تا فراگیران ، یادگیرندگان مستقلی شوند که بتوانند فرآیندهای شناختی و یادگیری شان را در جهت اهداف تعیین شده خود، هدایت، نظارت و اصلاح کنند(فلاول ، 1988).
فهرست مظالب
فراشناخت 11
مفهوم فراشناخت 12
مولفههای فراشناخت 17
راهبردهای فراشناختی 23
کمک به رشد توانایی های فراشناختی 27
راهبردهای توسعه ی توانایی فراشناختی 28
رابطه شناخت و فراشناخت 29
روابط بین اجزاء فراشناخت 30
اهمیت توانایی فراشناختی 31
2-7 جمعبندی مطالب ارائه شده 47
منابع: 49